Formalności związane z instalowaniem urządzenia fiskalnego
- Plan fiskalizacji (zawiadomienie) – składamy do Urzędu Skarbowego najpóźniej 1 dzień przed fiskalizacją kasy fiskalnej lub drukarki fiskalnej.
- Zawiadomienie podatnika o instalacji urządzenia fiskalnego – składamy do Urzędu Skarbowego do 7 dni od daty fiskalizacji.
W celu odliczenia 90% wartości netto urządzenia (nie więcej niż 700 zł) obydwa powyższe dokumenty powinny zostać zgłoszone w określonym terminie. Osobiście we właściwym dla podatnika Urzędzie Skarbowym lub wysłane listem poleconym (liczy się data stempla pocztowego).
3. Wniosek o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących
Formalności związane z likwidacją kasy rejestrującej lub odczytem zawartości pamięci fiskalnej
- Wniosek o dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnej.
Likwidację urządzenia fiskalnego dokonuje serwisant w obecności przedstawiciela Urzędu Skarbowego oraz użytkownika kasy po uprzednim złożeniu wniosku o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej.
Formalności związane ze zmianą obsługi serwisowej kasy
- Wniosek o przekazanie zobowiązań serwisowych POSNET.
- Wniosek o przekazanie zobowiązań serwisowych ELZAB
- Wniosek o przekazanie zobowiązań serwisowych NOVITUS
- Wniosek o przekazanie zobowiązań serwisowych EMAR
Istnieje możliwość przekazania zobowiązań serwisowych innej firmie serwisującej urządzenia fiskalne. Decyzję o przekazaniu serwisu podejmuje producent urządzenia fiskalnego po uprzednim złożeniu odpowiedniego wniosku.
Jak uzyskać ulgę na zakup kasy fiskalnej?
Podatnikom, którzy muszą kupić, zainstalować i stosować kasę fiskalną, przysługuje ulga na zakup takiego urządzenia. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnicy mogą odliczyć nawet 90% ceny zakupu urządzenia fiskalnego !!!
Podatnicy, którzy rozpoczynają rejestrację obrotów na urządzeniu fiskalnym mają możliwość skorzystania z ulgi na zakup każdej z kas rejestrujących (koszt netto), zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania. Wysokość ulgi może wynosić nawet 90% jednostkowej ceny zakupu (netto), nie więcej jednak niż 700 PLN za urządzenie.
Aby skorzystać ze zwrotu należy:
- Przed rozpoczęciem ewidencjonowania złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego pisemne zawiadomienie o instalowanych kasach z podaniem ich ilości i adresów instalacji (należy wziąć pod uwagę wszystkie urządzenia, które chcemy zainstalować, również kasy rezerwowe).
- Wykonać w terminie fiskalizację kasy.
- W ciągu 7 dni od fiskalizacji złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego wypełniony formularz Zgłoszenie kasy przez podatnika.
- Przedstawić w Urzędzie Skarbowym oryginał faktury potwierdzającej nabycie kasy wraz z dowodem zapłaty całej należności.
- Rozliczyć wydatek w deklaracji podatkowej lub wystąpić o zwrot do Urzędu skarbowego
Kiedy i w jaki sposób podatnik otrzyma ulgę?
Płatnicy podatku VAT:
Ulgę z tytułu zakupu urządzenia fiskalnego możemy odliczyć w deklaracji VAT za miesiąc, w którym rozpoczęliśmy ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. Przedsiębiorcy rozliczający się kwartalnie mogą to zrobić w rozliczeniu za kwartał, w którym rozpoczęli ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia jest dowód zapłaty całej należności za urządzenie rejestrujące. Zasadą jest, że odliczenie w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu, kwartale) nie może być wyższe od kwoty różnicy między VAT należnym a naliczonym. Gdy VAT naliczony jest większy lub równy kwocie podatku należnego, możemy otrzymać zwrot nierozliczonej wcześniej kwoty ulgi. Z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:
- 25% całej kwoty przysługującej do odliczenia - jeżeli składamy deklaracje miesięczne, lub
- 50% tej kwoty- jeżeli składamy deklaracje kwartalne.
Podatnicy nie będący płatnikami VAT:
Z ulgi na zakup urządzenia mogą także skorzystać przedsiębiorcy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od VAT oraz zwolnieni podmiotowo od tego podatku (ze względu na niewielkie obroty). W tym celu muszą złożyć Wniosek o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej do Urzędu Skarbowego. Urząd przekazuje odpowiednią kwotę na rachunek bankowy podatnika w ciągu 25 dni od daty złożenia przez niego wniosku.